Sunday, 7 December 2014

O que é o galego?


Breve apresentaçom do idioma galego pra falantes de português.







Olá, bemvindos a este espaço galego para lusófon@s

Nesta primeira entrada imos apresentar-vos brevemente o idioma galego:

O idioma galego é o idioma natural da Galiza, no noroeste da peninsula ibérica.
A Galiza («Galicia», em espanhol) fica nos confins norte da república portuguesa, e fai parte do Reino de Espanha.  




Isso quer dizer que o espanhol, ou castelám, que é como os galegos chamamos o castelhano, tamém é falado, e muito, na Galiza. De facto, em cidades como Vigo ou Crunha (La Coruña, em espanhol) nom se fala mais que castelám, tendo o galego praticamente desaparecido delas. Cumpre ir às vilas mais pequenas e às zonas rurais pra ver que o galego ainda é mui falado no nosso país.

Quanto à origem do galego, temos de falar dũa língua proto-galega (ou galaica), dũa língua pre-romana, mas que coa chegada do império romano acabaria por ser latinizada. Assi, temos no galego de hoje ũa camada de vocábulos e costumes fonéticos de origem pre-indo-europeia, e depois ũa outra camada, mais serôdia e indo-europeia, de tipo celtigo.



A respeito da romanizaçom cultural e linguística do povo galaico, que os romanos chamavam callaecii, cumpre dizer que foi menor do que na meirande parte do resto da península ibérica. Com certeza, o latim foi imposto para as relações da aristocracia galaica cos funcionários do Império, enquanto o resto do povo continuava a falar a sua lingua pre-romana. Mas a influência da cristanizaçom por parte da igreja romana acabou por influenciar em grande medida os costumes e falas populares, embora sem chegar a apagá-los por completo.  Assi, até uma data indeterminada da Idade Média, ainda se falava em boa parte do país um galego mui pouco latinizado, ou galaico.
Em qualquer caso, contra o final do primeiro milénio, já podemos albiscar a língua que ainda hoje se fala na Galiza, é dizer, ũa língua fortemente latinizada, ao ponto de ser considerada neolatina, a carom do castelám, do catalám, do provençal ou do italiano.